Képviseld diáktársaidat a Független Diákparlamentben!

Kezdőlap » A Diákparlament működése

A Diákparlament működése


A Független Diákparlament az egyetlen alulról szerveződő országos diák érdekképviselet Magyarországon. Célja, hogy legyen egy olyan platform, ahol a diákok képviselhetik véleményüket az oktatással kapcsolatban. Remélhetőleg pozitív tapasztalatokat szerezve a demokratikus együttműködésről.
Minden tanév elején internetes választáson bejut 125 képviselő az ország különböző régióiból. Ők közösen létrehoznak egy javaslatcsomagot, melyet tavasszal a döntéshozók elé terjesztünk.


Minden tanévben az alábbi folyamat zajlik le:

1. Választások

Minden tanév elején megpróbáljuk minél többekhez eljuttatni a Diákparlament hírét azzal a céllal, hogy jelentkezzenek képviselőjelöltnek. Országszerte tájékoztató eseményeket tartva, iskolákat levélben értesítve és Facebookon.
Októberben online választáson dől el, kik képviselhetik diákok érdekeit a Független Diákparlamentben. Magyarország összes diákja szavazhat.
Összesen 125-en
kaphatnak felhatalmazást. 90-en diákok, továbbá a nézőpontok sokszínűsége érdekében10 hallgató, 10 tanár, 10 szülő és 5 öregdiák. Diákok közül az ország minden régiójából az ott tanuló diákokkal arányos számú képviselő juthat be.
A Független Diákparlament elsősorban a szavazáson résztvevőket tudja képviselni, de alapelvünk a teljes diákság képviseletére való törekvés.

2. Őszi plenáris ülés

A megválasztott képviselők az őszi plenáris ülésen találkoznak. Ezt egy budapesti helyszínen tartjuk, először a Kürt Gimnáziumban volt, legutóbb az Alternatív Közgazdasági Gimnáziumban.
(A távolról érkező képviselők számára nehézséget okozhat a Budapestre feljutás, ezért igény esetén támogatjuk az oda-vissza utat.)
A plenáris fókuszában a csapatépítés mellett az áll, hogy megalakulnak a bizottságok. Egy bizottság a képviselők egy kis csoportja. Az év során alaposan utánanéznek egy bizonyos, általuk nagyon fontosnak tartott oktatásügyi problémának, és kidolgoznak pár egyszerű, de megalapozott javaslatot a probléma kezelésére, vagy kiaknázatlan lehetőségek kihasználására. 

3. Év közbeni munka

A bizottságok munkája Facebook csoportokban, elsősorban a Google Drive és Skype segítségével zajlik. Forrásokat bőven lehet találni az interneten. Továbbá minden bizottság számára fennáll a lehetőség, hogy egy vitaestet kezdeményezzen, amelyen a bizottság témájáról esik szó. Ide meghívhatnak szakértőket és/vagy politikusokat, akiknek a véleményét szívesen hallanák.
A plénum Facebookon folyamatosan tud fontos kérdésekben vitázni és szavazás segítségével döntéseket hozni.
A képviselők egy részéből áll össze a Kommunikációs Stáb, akik a Facebookon és a sajtóban való kommunikációért felelősek. Közülük ketten a szóvivők (egy fiú és egy lány), akiknek privilégiuma a szervezet nevében való nyilatkozás. 

4. Tavaszi plenáris ülés

Az őszi plenáris üléshez hasonlóan zajlik. Lényege, hogy a bizottságok összes javaslat tervezetét egyesével megvitatják a résztvevők, és esetleg módosítják azokat. Végül az összes javaslatról egyesével szavaz a plénum. Az elfogadottakból összeáll a javaslatcsomagunk.

5. Javaslatok

Eljuttatjuk javaslatainkat az Emberi Erőforrások Minisztériumához, 30 napon belül valós, érdemi választ várva. Ebben az időszakban értesítjük a sajtó minden szegmensét, és reménykedünk, hogy foglalkoznak velünk. Továbbá Facebookon, és a kreativitásunktól függően szinte bármilyen eszközzel terjesztjük a javaslatokat.


Működésünkről bővebben a Szervezeti és Működési Szabályzatunkban olvashatsz.